lørdag 2. desember 2006

Vinforums blogg

Jeg har fulgt med på Vinforums nye sider siden de ble oppdatert tidligere i høst. Visstnok er ikke jeg den eneste som gjør det, for de har etter sigende tidoblet trafikken siden relanseringen.

Her finner man også en blogg - en nyhetsbulletin, med mulighet for å kommentere. Jeg tror nok ikke kommentarene sensureres i særlig stor grad, men heller at forumet sensurerer sine interessenter godt av seg selv, slik at innleggene og debattantene faktisk holder et relativt høyt nivå. I flere tilfeller er det nettopp den påfølgende meningsutvekslingen, ikke det opprinnelige utspillet fra nettredaktør Nils Arne Økland som blir den virkelig gode lesning. Denne meningsutvekslingen - med Per Mæling i spissen - er saklig, men løs, og svært langt fra nivået på de typiske 'legg inn din kommentar'-funksjonene på sidene til diverse aviser.

Av de foreløpig bare tre utspillene fra Økland, har to handlet om smak og språk. Dette er et velkjent tema til glede og frustrasjon for den interesserte. Det svares og menes livlig om konkrete og assosiative smaksbegreper, den store forskjellen mellom å beskrive vin for å forvalte 'folkets' prioriteringer, 'ekspertens', sine egne, sin arbeidsgivers, eller forsøksvis den objektive sannhet.. Et utspill fra Polets spesifikatører hadde vært på sin plass her. Men det kan vi nok glemme, for de sitter vel på isolat med brev- og besøksforbud..

3 kommentarer:

Per Elling sa...

Ja, jeg har også fulgt med siden omleggingen av Vinforums sider, og det er et skritt i riktig retning. Når det er sagt så er det smått amatørmessige mangler på siden som f.eks. datoangivelse på innleggene, manglende RSS-støtte og et fungerende forum. Kvaliteten på kommentarene er selvsagt av høyt nivå, men man skal passe seg for at ikke alle debatter ender i meta-sporet hvor alt handler om smaken som første og siste instans.

Jeg vil forresten skryte av nivået på Sidelengs, og kan meddele at du får selskap av min egen blogg Vinoteket over nyttår. Det skal bli interessant å se om vi får en ny norsk vinoffentlighet på nettet over tid.

Sidelengs sa...

jeg er enig i ditt innspill ang vinforum.

jeg tror nok at det er interesse for en fri offentlig dialog rundt vin. jeg tror noen av nettets egenskaper kan skape bedre og mer åpen dialog ikke minst mellom menigmann og 'ekspertene'.

Takk for skryten. Jeg setter stor pris på tilbakemelding! Lykke til med ditt prosjekt. Jeg skal følge med.
e.

Anonym sa...

In my opinion you commit an error. I can defend the position. Write to me in PM, we will discuss.