lørdag 23. desember 2006

Hans hellighets lojale opposisjon

Jeg har en venn som jobber med å konvertere.

Fra den nye til den gamle. Kirken, altså. Ikke vinverden. Nei, der er det gjerne andre veien. Den konverteringen er nok ikke nært forestående. Omskjæring av den intellektuelle delen av nytelsesorganene våre, kanskje? Lobotomi.

Er det forresten noen vinelskere som har gjort det? Konvertert fra den gamle verden til den nye? I det siste har jeg lagt merke til noe interessant. Jeg har nemlig fått med iPod, og slått meg på podcast. Kort fortalt, så er det radioprogrammer som lages av alle fra lillebror på gutterommet til BBC. Disse lastes ned automatisk hvis du abbonnerer på dem, og det er gratis. Jeg har funnet vinpodcaster fra winecast.net og winefornewbies.net. Dette er amerikanske vinelskere som sitter og anmelder viner, og holder et slags 'brevkurs' over radio på nett. "Though I'm in favour of fruit-driven new world style wines, lately I've actually been starting to like som old world wines, with a little less fruit, and more leathery and mineral notes!" Og mannen er seriøs. Han er 'vinekspert' og har akkurat oppdaget Europa.

Det er morsomt å høre, så klart, men jeg tror han snakker for et stort, viktig og mektig marked. Her forleden var jeg på Dr. Kneipps vinbar. Min venn hadde blitt dumpet av en kvinne han aldri hadde hatt. Igjen. Ukens vin var Løssterrassen fra Stadt Krems, Østerrike. Grüner Veltliner. Superb vin. Stram og mineralsk, litt krydret og urtete. Billig var den også. Siden ble det bestilt en flaske Chianti fra Fonterutoli. Den var ikke dyr, men ikke billig. Som 'eksperter' styrte vi unna 2003-årganger av det ene og det andre. Ah, så varmt det var. Huff. Jeg fniser når jeg tenker på Norwegian Wine Expo 2004. Vi gikk og himlet med øynene og huffet over 2003 som moteløvene sladrer om Mette-Marits siste kjole. Vel. Først var vinen god. Fruktdreven helt klart. Sånne viner er alltid gode først, men snart blir det kjedelig. Hvor var Chiantien i denne flasken? Det smakte jordbærsyltetøy, varmt og kokt. Veldig godt syltetøy, da, men hvor var irritamentene? Hva er det jeg skal jobbe mot og med her? Hva er gåten som skal løses i smaksbildet?

Poenget mitt er - eller var, før digresjonene tok over at jeg antar at det amerikanske markedet holder en sterk posisjon som kjøper og markedsfører av vin fra Europa. En stor og viktig kunde, men en kunde som må holdes i tøylene. Kanskje er drivkrefter i blandt annet det amerikanske markedet sterke nok til å gjøre min Chianti om til syltetøy i et godt år.

Jeg tror at min venn og amerikanerne har en ting til felles. De tåler ikke organisasjonen. Min venn søker troen og opplevelsen, men kan ikke vedkjenne seg styret. Vinelskere liker kanskje (må jo like!) vinen fra Europa, men måten vårt vinproduserende kontinent styres på er såpass strengt og lovbelagt at det kanskje virker avskyelig på et marked og et miljø som setter friheten foran alt. Uansett. Jeg er klar over at det med stor sannsynlighet er mye feil i disse påstandene, og jeg vil gjerne ha tilbakemelding på det.

En annen konvertitt har meldt seg denne uken. Arne Ronold skriver i denne artikkelen om den norske vinhandelen og hva som har skjedd siden Vinforum startet i 1986. Gratulerer med jubileet!

Heia Vinmonopolet. Alternativet er så håpløst. Iallefall hvis du holder hi utenfor ring 2. Polet har verdens mest omfattende vinliste, skriver Ronold. I dag er det over 10000 produkter å velge mellom på polet. Det er en ny vin hver dag i 27 år. iPoden min teller sånn. Den teller hvor mange dager med musikk jeg har liggende. Det er jo helt idiotisk. Jeg kommer aldri til å høre igjennom alt det i ett strekk. Det jeg vet er at utvalget, kvaliteten og tilgjengeligheten er eksepsjonell.

Min venn konvertitten sier han aldri vil bli en hipp konvertitt. Han vil alltid bli det en forfatter en gang kalte Hans hellighets LOJALE opposisjon. Slik tror jeg mange norske vinelskere stiller seg til Vinmonopolet i dag. Vi elsker polet, vi hater polet. Vi trenger de konservative og trege kreftene i polet, men vi trenger også fornyelse av polet.

Nå skal jeg på polet.
God Jul!
e.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hyggelig tekst, så bra at du får brukt ipden din nyttig! jeg var på polet jeg.Og siden det er lillejulaften,hadde jeg hender, armer, bein og tenner full av bæreposer fulle av jul. selvfølgelig gikk det galt og rieslingen i bakken falt!!! jeg hadde kommet meg et stykke utenfor butikken og egentlig utenfor "området" til polet for retur av knuste flasker, men jeg tror at siden det var jul, fikk jeg med meg like mange flasker som jeg hadde kjøpt!jippi. det var min lille lillejulaften historie, nå skal jeg pakke resten av gavene og komme meg hjem til mor og far og bli dullet litt med! god jul mister!!

Anonym sa...

Du e flink å skrive du Eirik, æ og mamma more oss me å lese ytringen dine. Glede oss t festlig boble-riesling. Æ sikra mæ både campari og den siste Tawny Nieport LBV'en fra polet i dag, og d va bra førr der va d litt av et sirkusshow av rødmussa festkledde og fjortisa me strenge alkoholbudsjett. Glede mæ masse t du kommer til Harstad. Her e julesnøen lagt sæ tungt i trærn, og hele verden e rolig og vakker. Ta d fint så lenge, og hils alle. Elske dæ!

Espen Nersveen sa...

Quote. - "Huff. Jeg fniser når jeg tenker på Norwegian Wine Expo 2004." - Kan det bli mer nerd? Tsk tsk.

Lurer fælt på hvem denne vennen som på nytt er blitt dumpet er, do I know him?

God jul gutten min

Kjærlig hilsen
Espen

Sidelengs sa...

hafslund:
ta det pent!

espen:
jepp. jeg fniser av nerde-greia. sånn er det innenfor alle interesser og arbeidsoråder, tror jeg.

baby:
tusen takk! hils alle! koselig at dere leser..

alle:
det er mange som spør om jeg driver med copy/paste i artikkelene. det hadde vært ganske teit. noe informasjon er jo innhentet fra bøker og nettsider (jeg har jo ikke funnet på dise faktaene selv), og jeg henter av og til innspill og ideer fra andres anmeldelser og tekster. jeg skriver ikke om ting som jeg ikke har en del greie på, og heller ikke omtale av viner som jeg ikke har smakt. e

Anonym sa...

Herredussan Eirik, du er virkelig noe for deg selv. Så fin du var i slips...