søndag 3. desember 2006

Fredagens utskeielser

På fredag var jeg atter i herrelag. Vi møtes på rundgang hos de respektive og hører mye god musikk, spiser feit mat og drikker behørige mengder vin.

Til hovedrett ble det servert en oksegryte med rødvin og rotfruktstappe. Sausen var laget på viltkraft, kokt tilsammen i et par døgn, ifølge kokken. Mitt oppdrag var en dessert, og vin til hovedretten.

Til oksegryta drakk vi en Borgogno Barolo Riserva 1996. Denne, og et par til fra samme produsent kjøpte jeg inn etter forrige nyhetssmaking hvor dette huset ble lansert gjennom importøren Wine Brothers. Dette er kraftig og tøff, men samtidig stram og elegant vin. Tradisjonell stil, med en del eik. Ingen fruktbombe, men frisk og syrlig, og med lett floralitet i duften. Ettersmaken er lang og tørr, og med de deilige, 'fintaggete' nebbiolotanninene. Denne vinen har sikkert godt av flere år til. Heldig for meg at jeg har noen fler liggende.. :) Hvis du derimot har lyst til å smake en mer fullmoden Barolo, kan både årgang 1997 og 1998 fra samme produsent også anbefales. De lærde (DN og Vinforum) strides noe angående disse vinene. Jeg synes de er begge svært gode. Vinene er (foreløpig?) hyggelig priset, på rundt 350 kroner, og er akkompagnert i pollisten av samtlige årganger opp til 2000 (noen som er med på en vertikalsmaking?) i tillegg til Barbaresco 2001 og Barbera d'Alba 2005. Borgogno anbefales herved.

Til dessert tok jeg med den klassiske italienske kombinasjonen biscotti og vino santo. Biscottien kjøpte jeg på Stockfleth's i Lille Grensen, mens Vino Santo fant jeg på polet i Vika. Her er det ikke noe poeng å slå til med den aller flotteste vinen, for konseptet er å dyppe biscottien i glasset. Ved siden av, en kule gelato vaniglia. En rask og rimelig tur til Piazza Navona, dette altså.

3 kommentarer:

wine-fueled narcissism sa...

Høres helt himmelsk ut! Men hvor får man kjøpt gelato vaniglia? Er det den som har de transparente runde plastboksene?

Sidelengs sa...

den aller beste isen i norge er etter mitt skjønn culinaris...

i dette tilfellet ble det ingen artigianale, bare en industriale fra diplom. ;)

wine-fueled narcissism sa...

Jeg tipper det ble suksess, tross det. Skulle litt til for å skjemme det måltidet. :)

Har du smakt champagnesorbeen fra Culinaris da? Den så jeg på Gutta på Haugen i går, men glemte å nevne for deg...