søndag 19. november 2006

Beaujolais Nouveau

'Mes amies! Årets beaujolais nouveau for første gang i glasset ved midnatt på Bistro Brocante. Rykter om gratis glass og cabaret'

Jeg fikk tekstmelding av min venn onsdag ettermiddag. Ah. Selvsagt. Det er tredje torsdag i november. Slipp av Beaujolais Noveau, årgang 2006. Jeg hadde aldri vært på denne sagnomsuste 'feiringen' før, uten at det har meldt seg noe presserende behov heller. 'Alle sier de hater Beaujolais Noveau' sa Rolf Aas i Norske vinklubbers forbund til meg en gang, 'Men det er ingenting det går så mye av på smakinger og evenementer'. Nå skal det sies at på langt all Beaujolais smaker som Noveau. Det finnes fantastisk vin fra dette området, som ligger sør i Burgund.

Beaujolais ligger altså i et av verdens råeste vinregioner. Her lages 99% rød vin av Gamay-druen, og representerer rundt halvparten av Burgunds totale produksjon. Prosessen karbondioksidgjæring, på engelsk kalt carbonic maceration brukes for å lage friske, fruktige viner, med meget lavt tannininnhold. I korte trekk fungerer prosessen ved at hele klaser med druer legges i tanker som fylles med CO2. Fermenteringen starter ved hjelp av enzymer innenfra druene, uten tilsatt gjær. Druene sprekker til slutt, og normal fermentering fortsetter. Farge trekkes da ut, uten tanninger.

Feiringen (som de kalte det på Brocante) var i gang, og en flaske med Ch. de Chatelard kostet 175 kroner. Ganske riktig, vi ble underholdt av en popstjerne unplugged. Vinen var fruktig og frisk, selv om følelsen av annengangsgjæring på tom mage ikke fristet til noen store innhugg i polets sortiment av Noveau. Min venn lurte på hva det var som var så harry med dette? Vel, for det første er jo vinen middelmådig, vil jeg påstå. For det andre er den jo like tilgjengelig i overimorgen som natt til torsdag. Men vi var der, og jeg har herved feiret årets Beaujolais Noveau. Apéritif mener Chatelarden er god, gir den 85p, og de har sikkert rett. Selv får jeg følelsen av det Ola Dybvik i Vinforum kaller den italienske Novello - premature viner tatt med keisersnitt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som du sier, så er vel feiringen større enn vinen. Selv har jeg hatt "gleden" av å være med på denne feiringen i Lyon. Maken til fylleslag skal du lete lenge etter.

Sidelengs sa...

hehehe...det kan jeg gjerne tenke meg!