tirsdag 1. mai 2007

Low budget på norges råeste vinbar

Er det skrint i kassa og du er fysen på vin? Ta en tur til Dr. Kneipps. Hos meg går det på sparebluss om dagen (glorious life of a film producer). Jeg var ute med min kjære, min kusine og hennes toscanske utkårede. Som guttunge var han på drueslang hos Sassicaia. I pausene i et fornøyelig liveshow av en reisebrosjyre fra Roma fikk jeg en fyldig innføring i hva slags griser som gjelder hvis du er kul og hvilken okse en riktig Bistecca Fiorentina skal lages av.

Vi forsynte oss fra ukens vin. En Sauvignon Blanc fra Burgundprodusenten Jean-Marc Brocard. Jeg er temmelig sikker på at det må ha vært Domaine Sainte Claire Sauvignon de-Saint-Bris, selv om minnet sitter litt løst. Vinen var frisk og syrlig med druetypisk intens grønn duft og smak av stikkelsbær, solbærbusk og mineraler. Ganske lett og slank, men en flott vin. Flasken kostet 275,-, og så betalte du taxi, og jeg..men hvis du tar, også kan jeg gi litt tips....det blir ikke rare greiene for en trivelig kveld.

Dr. Kneipps ligger i armkroken til den flotte restauranten Markveien Mat & Vinhus. Disse deler samme kjøkken, men vinbaren har ikke spiseplikt. Her har de etter sigende rundt 400 viner, hvorav et flertall kan fåes på glass. Ukens vin er alltid god og billig. Her kan du fint spise en deilig treretter, likefullt som du kan gå på rangel med gutta. Servitørene er trivelige og dyktige, flere av de med utdannelse fra Vinkelneren.

Ref. forøvrig tidligere innlegg med referat fra Kneipps.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Meget interessant lesning dette. Jeg får ta å lese litt nøyere på sikt. Skjønner at du har brukt endel tid på dette.

Dog lite brennevin du anmelder. Mange gode whiskyer f.eks.
Tipper vi burde tatt for oss et lite batteri med schnaps ved anledning.

Hilsen Hallvard.

Sidelengs sa...

Hei Hallvard!
Takk for rosen. Jeg har et stykke å gå på brennevin. Regner med at jeg har basiskunnskap om det, men har aldri fått helt kula, og har følgelig begrenset erfaring. Jeg har drukket mye bra whisky og ikke minst cognac. Det er bare mindre anvendelig og ikke minst dyrt i tillegg til relativt store bivirkninger :)

La oss ta affære ved anledning!

Forøvrig en liten omtale av en Armagnac
her.

Og et lite utspill om whisky
her.

e

Unknown sa...

Er ikke uenig i at det er dyrt. er jo mer et luksusprodukt. Skal sies at jeg som oftest tester ut nye viner/øl når jeg er på polet. Er nok litt fordi man liker å prøve litt forsjellige ting istedet for å svi av 300-500+ på en flaske.

Er ikke uenig i at det fort blir bivirkninger, kanskje fordi vi har en tendens til å ikke bare drikke 1 glass om gangen.

For å avrunde, så synes jeg en avec etter maten er veldig viktig for min del. Men i verste fall blir det bare en dessertvin til slutt, akk og ve.