søndag 20. mai 2007

Saftig kosevin

Etter sju gode kom sju magre som betinget en større bevissthet rundt prisen på mitt luksusforbruk. Lite trodde jeg at det skulle bli en sann svir. Det finnes faktisk veldig mye bra vin til en rimelig penge.

"Garcon! Another bottle of your second least-expensive wine!"
De fleste kjenner seg igjen i Homer Simpsons logikk når han bestiller vin på romantisk middag med sin kone. Og i dette skiktet - la oss kalle det rundt 100 kr - finnes det mye bra.

Saladini Pilastri Rosso Piceno 2005

Denne økologiske vinen er laget på 70% Sangiovese og 30% Montepulciano fra vinmarken Spiagge i området Monteprandone i Marche, en region som ligger omtrent midt på 'leggen' mot østkysten av Italia. Vinen er saftig, middels kraftig, men med fin kosentrasjon og preg av mørke frukter og bær. Relativt lav på tannin, men fin friskhet, god syre, fast avslutning og bra lengde. Vinen koster 100,-.

Saladini Pilastris hjemmeside her.


Et par andre gode billigviner er

Grimaldi Dolcetto d'Alba - en frisk og lett Dolcetto fra Alba i Piemonte. En saftig, ren og bærpreget vin med innslag av urter og blomster. Drikkes på fest, på terrassen, til lyst kjøtt eller som rødt alternativ til hvit fisk. 90,-.

Pfaffenheim Riesling 2005 - en god riesling fra et kooperativ i Pfaffenheim sør i Alsace. Klassiske rieslingsmaker og -dufter av eple og sitrus. Tørr og fin, noe mineralsk (kalk og leire i jordsmonnet) og med ålreit syre. Skrukork, tjoho! 88 NOK.

Foucher Chardonnay 2005
- en deilig frisk og slank chardonnay fra Loire til en latterlig pris: 76,-.

Noen som har andre billigfavoritter?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Leitz Rheingau Riesling Spätlese 2003 er jo kjempegod da. Ikke noe spess hvis du smaker hele rekka til Leitz, men jeg synes det er en særdeles frisk og ren vin sånn helt isolert sett. Lett smak av jordbær, snill syre og bra konsentrasjon. Og 2003 var vel et godt år der nede, var det ikke? :)

Anonym sa...

Og for intet mindre enn 98,-!

Anonym sa...

Her var det flere kjenninger fra en hyttetur i vinter. Doppio passo, en primitivo, må være en uslålig vin til prisen: 99.90-. Varenummer 48051.

Sidelengs sa...

Leitz har fantastske viner. Alle vinene. Og han har flere viner i den prisklassen. Du dør som et lykkeligere menneske etter å ha smakt gjennom den 'rekka' som du sier..

Alexander:
Ja, vi hadde en samtale rundt dette tidligere :)

Jeg har ikke Doppio Passo friskt i minnet selv, men du har nevnt den. Generelt sett så er den type viner (ripassometoden/amarone) veldig fyldige og fruktige. En skikkelig bombe. Min personlige innvending kan av og til være for mye sødme og litt lite syre og et litt slapt 'grep' om tungen. :) Det er selvfølgelig en grov generalisering, og må ikke forstås som en avskriving fra min side. 'Problemetpotensialet' ligger i vinifikasjonsmetoden, som gir mye sødme og mørk tung frukt, i tillegg til alkohol i høyeste laget.

Kanskje vi skulle dele en flaske eller to med noe godt i løpet av sommerhalvåret?

Anonym sa...

Helt enig i dine tanker rundt Doppio passos like. Egner seg kanskje best alene eller til ost eller kanskje til og med et stykke panetone - ikke akkurat en pizzavin. Som du sier: mye sødme og fylde, rett og slett tung.

Unknown sa...

Jeg er uhyre bortskjemt. Har jo nesten ikke drukket viner rundt en hundrings etter at jeg begynte å være hos Larsen. Skal vel og sies at jeg som oftest kjøper viner til 150+ , i tillegg blir det ofte til at jeg tar et par flasker Belgisk øl.

Jeg skal ikke uttale meg bastant om det du sier Eirik, men har testet et par varianter og er iallfall delvis enig.

Av italienske viner er den jeg har hatt mest problem med Chiantier. Syntes inntil nylig at de var for slanke og tildels som saft. Hadde likevel en flott opplevelse i helga etter anbefaling fra polet. Selvapiana Chianti Rufina 2004 til 146 kroner satt som et skudd til coq au bierre. Hjalp på at Stangekylling gir en herlig kraft! Ga iallfall mersmak, så gir ikke opp om jeg ikke umiddelbart liker en en vintype.

Liker Leitz veldig godt, men siden jeg er så inni hampens bortskjemt, så synes jeg de til ca 100 blir litt for tynne. Dog kanonkjøp til prisen utvilsomt. Mangler begrepsapparatet du har, men kan iallfall ta det ved anledning.

Tester ut endel ulike Chablis og Sancerre for tiden. Forutsatt jeg ikke blir redd og vender tilbake til det trygge og velkjente.

Unknown sa...

Forøvrig: "Beer; the solution and cause of all the world's problems!"

Fra den postmoderne filosofen Homer.

Anonym sa...

Jeg husker Doppio Passo Eirik! Vi var enige om at den var for sødmefull, som du sier, og at den manglet masse syre å matche det hele med. Greit nok med et glass kanskje, men etter en hel flaske var vi ikke så fornøyde.

Sidelengs sa...

Alexander:
Ja, til ost er den sikkert veldig bra. Har prøvd denslags til blåmuggost. Funker veldig fint. Når en amarone pusher 18% alkohol og med så mye mørk sødmefull frukt så er ikke portvinassosiasjonen langt unna. Kanskje panetone, ja..

Halvard:
Høres ut som et temmelig bra måltid. Morsomt at du bringer på banen den rake motsetning av en Ripasso, som vi snakker om over. Chiantiene er ofte slankere og syrefriske viner med stramme tanniner. Vi kaller det kjernepreg, det som ofte kan minne om kirsebærstener og andre stenfrukter. Det gir en egen stram følelse og ikke alle liker det. Jeg synes også Selvapianaen er kjempegod.

Jeg synes det virker som om du har et temmelig godt begrapsapparat og iallefall et godt sanseapparat. Chablis er som resten av Burgund et utrolig spennende område, men trenger MYE arbeid erfaring og innsats for å sette seg inn i. Lykke til. Jeg tar det litt med ro med denslags på privaten, men prøver å smake systematisk på smakinger. Burgund er himmelen for vinnerder, men må på en måte fortjenes, investeres i og jobbes for. Sancerre er også fantastisk, og min kjære og jeg har i senere tid hatt et lite Sancerreprosjekt. Slå deg løs, for det finnes nesten bare bra saker på polet. Spesielt har jeg likt Natter, Balland-Chapuis og Henry Borgeois. Er selv en kjempefan av sauv. blanc. Hva er forresten 'det trygge og velkjente'?

Unknown sa...

Testet en Chablis etter anbefaling fra polet på sten & strøm. Drakk den til blåskjell med sitron/olje, som vi spiste hos Larsen. Den var så diskret at man måtte konsentrere seg for å smake noe. Litt skuffende til prisen. Var en Billaud-Simon Chablis Tête d'or 2005. Var heller ikke særlig billig, 190 kroner. Liker at viner er litt tøffere ja. Har ellers testet et par andre Chablis, men foretrekker sålangt sancerre. Godt mulig man må legge mer penger i Franske viner? Iallfall det jeg hører.

Godt mulig det krever enorm innsats ja, har det dog ikke veldig travelt. Er mest opptatt av vin og mat i bunn og grunn, så blir ikke så ofte jeg tester ut mange sorter. Liker Henry Burgouis ja.

Det trygge er vel belgiske øl, Weissbier og andre godsaker. Av vin, så blir det ofte Fenocchio, leitz, burklin wolf mfl. Husker ikke alltid like godt navnene på de italienske vinene. Skal begynne å notere ned oftere. Noterer og at du får mye god dessertvin til en billig penge. Også gode tokaijer fra 125 og oppover.

Skal sies at jeg drakk en av Kjetil sine Tokaijer. Kostet 300 i Ungarn og var sykt godt åpenbart.
Er som deg på sparebluss på vinfronten. Får heller gå på tokt senere i sommer.