torsdag 18. januar 2007

vitis schizofrenis

Jeg sitter foran et glass Contadino 3 fra Frank Cornelissen. For de som ikke har lest de tre artiklene i DN i løpet av de siste tre månedene, kan en kort innledning være nyttig.

Mannen er en belgisk hippie som lager vin på Sicilia ved foten av Etna. Huffameg, der er det da styggelig varmt, sier du sikkert? Men Etna er faktisk hjemsted for et par vidunderlige viner. Husk at snitttemperaturen synker med ca 1 grad per 100 meter over havet. En av mine topp tre italienske hvitviner kommer derfra. Den heter Pietramarina og lages av Benanti på 900 meters høyde. Frank lager billigvarianten Contadino 3 (179,-) og en serie ved navn Magma som ikke er så billig (ca 1000,-). Utover dette finnes sikkert flere eksperimentprosjekter som ikke finnes i norske polhyller, og jeg har hørt at han også produserer olivenolje av ypperste kvallité..Vinene lages uten hjelp av tilsetningsstoffer av noe slag, og gjæres i plastdunker! Deretter lagres de i terracotta-amforaer, som et tilsvar til eikelagringens oksidative prosess. Frank hater eikesmak.

Jeg har åpnet den andre flasken Contadino 3. Av drikkfeldighet? Å nei. Men den første var så underlig. Det var forsåvidt den andre også. Allikevel oppfatter jeg den andre som, hva skal jeg si, bedre nok til at jeg planlegger å returnere den første.

Vinen gir meg kvaler. Flasken står på bordet og stirrer på meg. Flasken er klar, det er ikke vinen. Mitt første møte med fargeløse rødvinsflasker dette, altså. Vinen er usvovlet (de som sier 'svovel??!', kan gi lyd, så skal jeg utdype dette) og ufiltert. Døddrukne gjærceller svever rundt i flasken som spøkelser og gjør vinen mildt sagt tåkete. Dette er, fremfor smaken, visstnok den fremstte grunnen til at folk returnerer vinen. Dette er en blanding av røde og hvite druer. Amforaene plasseres mot vulkanen Etna for å motta all den livgivende energien derfra. Frank har forøvrig fått hjelp av Yoko -ikke Ono, men- Sano, en noe yngre fri-/likesinnet på druetripp på Sicilia.

Jeg sitter foran et glass Contadino 3 fra Frank Cornelissen. Vinguiden i Dagens Næringsliv har lovet meg at denne vinen skulle jeg 'enten elske eller hate'. Jeg gjør begge deler. Det gjør meg litt uvel. Vinen har i begynnelsen (rett etter åpning) en perlende følelse. Annengangs gjæring i flasken?! Litt oksidert feeling i retning eddik. Underlig lukt? Sounds fishy? Fast frukt, søte kirsebær, plomme, stram og tight, fin fylde, superMINERALSK, litt kjølig stil, noe minty her? Sounds nice? Ja.

Denne vinen er virkelig levende. Den må ikke oppbevares i temperaturer over 16 grader, ettersom den ikke er svovlet. Den må ikke luftes, fordi den ikke er svovlet. Den må ikke stå lenge i glasset, fordi den ikke er svovlet. For min del er dette en pedagogisk lekse for å forstå betydningen av svovel i vinproduksjon. Vinen utvikler seg i glasset i løpet av 5 minutter. Da er den på topp i et kvarters tid. Syrene dempes, frukten velter fram, mineraliteten er lead singer.

Jeg drakk ikke vinen i månefase NE, slik Frank har anbefalt. Eller gjorde jeg det? Det var ihvertfall ikke med overlegg og mening. La oss håpe Frank Cornelissen har laget sin vin med overlegg og mening.

Vinene er å finne på polet på Briskeby, og importeres av Non Dos. Vinforum arrangerer smaking og foredrag med far sjøl den 19. februar kl 19.30. Jeg ser frem til det.

8 kommentarer:

Tim Wendelboe sa...

Høres jo ut som en opplevelse.... med andre ord noe som faktisk er verd å bruke penger på...

Sidelengs sa...

du har selvsagt rett. hvordan måle den monetære verdien av en opplevelse?

Anonym sa...

jeg er sikkert en trendnise, men jeg synes den er ordentlig god! noen som har tenkt på hvor lenge den tåler å ligge i kjelleren? tviler vel sterkt på lagringspotensialet, men kan ikke skryte av å ha smakt noe liknende før heller

Sidelengs sa...

Anonymus:
Dette er ikke vin for trendnisser, slik jeg forstår det. :) En trend skapes ved at en mengde mennesker følger samme retning. Vinene til Cornelissen gjør og kommer ikke til å gjøre det. Så pust ut. Kult at du likte den. Jeg har også mine tvil om lagringspotensialet. Men det er vel heller ikke meningen med Contadino 3 som jeg foreløpig har smakt. Nå har dette vært nevnt bl.a. av DN som ikke sier seg adekvate til å uttale seg om lagringspotensialet - nettop fordi ingen har smakt noe lignende...

Unknown sa...

jepp enig. jeg er uansett ikke bekymret for at jeg ikke rekker å drikke dem opp. kan ikke utelukke 16 grader i kjelleren i sommer heller så det er vel bare å bøtte nedpå :-)

fin blogg forresten

Sidelengs sa...

Gjør det!

Tusen takk, det setter jeg pris på å høre. Hvis du rekker å drikke opp innen mai, og har lyst på mer, så kommer Cornelissen ikke denne uken som planlagt, men i mai. Sjekk vinforum.no...

Unknown sa...

Ja jeg så at det ble utsatt. Til Bergen kommer dessverre bare clinton, ikke cornelissen :-) så med mindre ordfører friele kunne tenke seg å subsidiere besøket (jfr dagens nyheter) så blir det vel ingen smaking. Synd, for jeg kunne tenkt meg å smake de tre magmae (høh flertall)

(...men ikke nå som renten stiger)

Sidelengs sa...

hehehe..send en mail..herman@friele.no?