lørdag 28. april 2007

Siste tids høydepunkter

Mange..mange høydepunkter har ikke funnet sin vei inn på Sideveis Vinblogg.

Jeg skal forsøke å bote.

Corton-Charlemagne Grand Cru fra Bonneau du Martrey årgang 1980 har ligget i min 'kjeller' en stund, men ble ofret her forleden i selskap med min kjære og Hr. Larsen til et stykke kveite med parmaskinke og en god saus. Vinen - lynkurs: Corton-Charlemagne i Burgund, en av verdens desidert råeste åkerflekker, Grand Cru høyeste klassifiserte mark, Chardonnay (som all hvit Burgund) - hadde en enorm fylde, distinkt innslag av smør, veldig utvikling og fremdeles ålreit syre. Epler, honning og mineraler på duft, rik frukt i munnnen og laang ettersmak. Dette er høyreist og elegant vin. Man kan kjenne at den har levd og kjempet seg over eiken og vokst på den. I motsetning til tidligere omtalte spanske viner, er det som om denne vinen har vokst på en motstand eiken har gitt den gjennom årene. Den er prøvet av dette fremmedlegemet og har seiret. Vinen er å få tak i på polet for ca 800,-. Der finnes også 1987 fra samme mark og produsent som jeg gleder meg til å prøve.

Noen som har erfaringer med moden Burgund? Andre høydepunkter i senere tid?

Eirik

1 kommentar:

Anonym sa...

Jepp, det var absolutt en stor høyreist vin. Hadde den vært et barokkmusikkstykke hadde den vært spilt i h-dur. Morsomt å smake at eiking kan overvinnes, og bli til fyldig og smøraktig smak. Nam!!