mandag 27. november 2006

Årganger på Polet

For en tid siden skrev Apéritif en entusianstisk anmeldelse av Domaines Schlumbergers Riesling fra Grand Cru vinmarken Saering i Alsace, årgang 2001. Ifølge Aase Jacobsen i Apéritif var dette et røverkjøp. Alsace Grand Cru av denne kvaliteten til 175 spenn!

Jeg bestilte direkte fra Apéritifs hjemmeside, og fikk raskt bekreftelse på at alt var i orden, og at vinen var på vei. I dagene etter sjekket jeg Vinmonopolets nettsider, og fant ut at vinen av utsolgt fra leverandør. Kort tid etter mottok jeg vinen, men i årgang 2004. Det tok meg litt tid å finne ut nettopp dette. I mellomtiden hadde jeg gleden av å smake på vinen.

Vinen var tiltalende frisk og flott mineralsk på duft. Noe tilbakeholden (kunne nok vært luftet bedre), grønne epler, sitrus og tørrt gress. I munnen var den svært ren og med stor fylde. Intens og ungdommelig, med noe lukket frukt, selv om frukten var bløtere og mer moden i preget her enn på nesen. Knusktørr vin med høy syre og nesten stikkende mineralsk. Vin med åpenbart lagringspotensiale.

Fabelaktig god vin, alstå, med tydelige tegn på å stamme fra en stor vinmark. Men jeg hadde jo bestilt 2001! Jeg snakket med en av de svært kompetente medarbeiderene på Vinmonopolet på Steen & Strøm. Han rynket på nesen, og kunne opplyse meg om at dette ikke var noe nytt problem. Han hadde også en mistanke om spekulasjon på dette fra leverandørers side. Si at en leverandør har en middelmådig årgang på lager, som han trenger å få unna. Hva bedre enn å legge ut en toppvin til anmeldelse for så å sende en annen årgang ut til kundene? Min mann på polet kunne også fortelle at det ville være håpløst å gi hver årgang av de tusenvis av vinene på polet forskjellige varenummer. Jeg kan ikke si at jeg forstår hvorfor dette er umulig. En rask sjekk viser at det nå - to måneder etter Apéritif anmeldte årgang 2001, og jeg fikk 2004 - er årgang 2005 av Schlumberger Grand Cru Saering som er å finne i hyllene på Vinmonopolet.

Poenget mitt er følgende. Er du på jakt etter en spesiell årgang, definér det klart ved bestilling og sjekk alle flaskene før du tar de med deg.

Schlumberger har to andre viner på Polet. Blandt disse en 2001 Grand Cru Gewurstraminer. Gi meg gjerne tilbakemelding hvis du har noe erfaring med disse.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det er en strek i regningen for Vinmonopolet! Takk for en flott blogg!